Tälle sivulle on koottu opetusta tukevia tehtäviä. Niitä voi käyttää orientoivana materiaalina ennen Koulutus Elämään -opetusta tai opetuksen jälkeiseen syventämiseen ja kertaukseen. Kaikki tehtävät ovat vapaasti käytettävissänne myös muissa sopivaksi katsomissanne tilanteissa. Yleistä lisätehtävistä:

• Tehtävien tarkoituksena on herätellä oppilaita ajattelemaan Koulutus Elämään -oppitunnilla käsiteltäviä asioita tai syventää ajattelua käsitellystä aiheesta.
  • Tehtävät on ryhmitelty vuosiluokittain ja ne seuraavat oppitunnin teemoja. Osa aiheista on yleisiä (esim. kehon terveyteen liittyviä aiheita käsitellään kaikilla oppitunneilla) eikä mikään estä tekemästä muidenkin luokka-asteiden ennakkotehtäviä.
  • Tehtävien avulla voidaan jatkaa Koulutus Elämään -oppitunnin aiheiden käsittelyä myös varsinaisen opetuksen jälkeen.
  • Tehtäviä voi ja saa muokata omalle luokalleen sopivaksi. Tämän vuoksi tehtävissä ei ole yksityiskohtaisia ohjeita.
  • Tehtävät soveltuvat eri oppiaineisiin ja eri oppiaineita yhdisteleviksi kokonaisuuksiksi.
  • Tehtäviä voi soveltaa omiin aikatauluihin sopiviksi. Niitä voi antaa oppilaille kotiläksyksi, teettää välipalatehtävinä tai vaikka rakentaa teemapäivän ennakkotehtävien ympärille.

Tehtävät

Päiväkoti: Ideoita aiheen käsittelyyn; Pidän huolta itsestäni (3-4v) ja Kaikki minusta (5v.)
Haroldin aamujumppa
Kehoaiheisia loruja ja lauluja

Esiopetus: Ideoita aiheen käsittelyyn; Ihmeellinen kehoni ja monipuolinen ravinto
Haroldin erikoinen
Väritä Harold

1. luokka: Ideoita aiheen käsittelyyn; Tunteet
Tunnetaulu
Sadan ilmeen kasvot
Sadan ilmeen kasvot; askartelukaavat

2. luokka: Ideoita aiheen käsittelyyn; Tutustumme aivoihin
Ainutlaatuiset aivoni
Käsitekartta aivoista

3. luokka: Ideoita aiheen käsittelyyn; Mahtavaa olla minä!
Minä olen ainutlaatuinen!
Huolehdin kehostani