Opetuksen sisältö
KE_web_oppimisymparisto

Opetuksen sisältö

3-4-v:Pidän huolta itsestäni (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Taukoliikunta
  • Kehon tunnustelu ja tutkiminen
  • Harold -kirahvin avulla pohditaan omaa hygieniaa ja terveyttä
  • Lepohetki tähtitaivaan alla
  • Haroldin laulu 

Tavoitteet:

  • Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen)

5-vuotiaat: Kaikki minusta (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Keholiivin avulla kehon osien tutkiminen
  • Taukoliikunta
  • Kaveritaidot ja satu Haroldista
  • Haroldin laulu

Tavoitteet: 

  • Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.

Esiopetus: Ihmeellinen kehoni (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Taukoliikunta
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Monipuolinen ja terveellinen ravinto
  • Eväsretki
  • Haroldin laulu

Tavoitteet: 

  • Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  •  Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 

1.lk: Tunteet (n.60min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
  • Taukoliikunta 
  • Tunneharjoituksia
  • Haroldin auttaminen 
  • Hengitysharjoitus
  • Haroldin laulu 

Tavoitteet: 

  • Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
  • Auttaa lasta käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
  • Lapsi huomaa, että ihmiset kokevat tunteita eri tavoin.
  • Lapsi ymmärtää, miltä tunteet tuntuvat kehon eri osissa ja miten kehosta pidetään huolta.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.

2.lk: Tutustumme aivoihin (n.60min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Oman kehon tutkiminen Digi-Alman avulla 
  • Taukoliikunta 
  • Aivojen toiminta, hermosto ja aistit sekä aivojen hyvinvointi 
  • Myönteinen ajattelu
  • Haroldin laulu 

Tavoitteet: 

  • Lapsi saa tietoa aivojen tehtävistä  ja ymmärtää miten pitää aivoistaan huolta.
  • Hän oppii, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi osaa nimetä kehonosiaan ja keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 
  • Lapsi oppii lääkkeiden merkitystä ja niiden tarkoituksen sairastumisen yhteydessä.
  • Lapsi ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).

3.lk: Ainutlaatuisuus (n.75min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden avulla
  • Ainutlaatuisuus- tehtävä
  • Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla 
  • Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista
  • Hyvinvointi-bingo 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus, tunteet).
  • Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot)
  • Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.

4.lk: Ystävät (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja) 
  • Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet) 
  • Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (esimerkiksi tupakasta ja alkoholista)
  • Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine)
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.
  • Lapsi osaa nimetä asioita, jotka lisäävät hyvinvointia tai aiheuttavat pahoinvointia.

5.lk: Päätöksiä (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Pohditaan päätöksiin vaikuttavia tekijöitä 
  • Opetellaan tunnistamaan tosiasioita ja mielipiteitä 
  • Harold-peli hyvinvointiaiheista 
  • Syvennetään tietoa kehosta ja siihen liittyvistä päätöksistä 
  • Keskustelu päihteistä ja niiden lainsäädännöstä 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää itsenäisten päätösten merkityksen terveyden ja tulevaisuuden kannalta ja sen, millaiset tekijät saattavat vaikuttaa päätöksen tekoon.
  • Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
  • Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
  • Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.

6.lk: Valinnat (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Keskustelu valintojentekoprosessista 
  • Päihdekeskustelu kokeilusta-riippuvuuteen 
  • Nuorten ajankohtaiset päihdeluvut prosentteina 
  • Harold- peli hyvinvointiaiheista 
  • Keksitään iloa ja onnea tuovia valintoja 
  • Pohditaan rahankäyttöön liittyviä valintoja 

Tavoitteet: 

  • Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta. 
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
  • Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
  • Lapsi myös ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.