Opetuksen sisältö
KE_web_oppimisymparisto

Opetuksen sisältö

3-4-v:Pidän huolta itsestäni (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Kehon tunnustelu ja tutkiminen
  • Liikunta
  • Harold -kirahvin avulla pohditaan omaa hygieniaa ja terveyttä
  • Lepohetki tähtitaivaan alla

Tavoitteet: Lapsi

  • oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, ilmaa, liikuntaa ja unta.
  • tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen).

5-vuotiaat: Kaikki minusta (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Keholiivin avulla kehon ja elinten tutkiminen
  • Taukoliikunta
  • Liikunnan ja levon tärkeys terveyden kannalta
  • Lepohetki tähtitaivaan alla
  • Haroldin laulu

 

Tavoitteet: Lapsi

  • oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, ilmaa, liikuntaa ja unta.
  • tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen).

Esiopetus: Ihmeellinen kehoni (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Keholiivin avulla kehon ja elinten tutkiminen
  • Monipuolinen ja terveellinen ravinto
  • Eväsretki
  • Haroldin laulu

 

Tavoitteet: Lapsi

  • tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, ilmaa, liikuntaa ja unta.
  • oppii nimeämään kehonosiaan: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.

1.lk: Tunteet (n.60min)

Ohjelman sisältö:

  • Tunteiden tunnistaminen
  • Tunneharjoitus
  • Oman kehon tutkiminen keholiivin avulla
  • Taukoliikunta
  • Haroldin laulu

Tavoitteet: Lapsi

  • tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
  • oppii käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, ilmaa, liikuntaa ja unta.
  • oppii nimeämään kehonosiaan: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.

2.lk: Tutustumme aivoihin (n.60min)

Ohjelman sisältö:

  • Oman kehon tutkiminen Digi-Alman avulla
  • Taukoliikunta
  • Aivojen toiminta ja hyvinvointi
  • Avaruusmatka
  • Haroldin laulu

 

Tavoitteet: Lapsi

  • ymmärtää aivojen tehtäviä ja osaa pitää aivoistaan huolta.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, ilmaa, liikuntaa ja unta.
  • oppii nimeämään kehonosiaan: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • oppii ymmärtämään lääkkeiden merkityksen ja tehtävät sairastumisen yhteydessä.
  • ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).

3.lk: Ainutlaatuisuus (n.75min)

Ohjelman sisältö:

  • Ainutlaatuisuus-tehtävä
  • Tutkitaan ihmisen kehoa Digi-Alman avulla
  • Tupakkakeskustelu
  • Hyvinvointi-bingo

 

Tavoitteet: Lapsi

  • ymmärtää, että jokainen on ainutlaatuinen ja arvokas.
  • ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • oppii kehonosien tehtäviä: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • ymmärtää lääkkeiden merkityksen ja tehtävät sairastumisen yhteydessä.
  • oppii, että tietyt päihteet (nikotiini ja alkoholi) muuttavat kehon toimintaa.

4.lk: Ystävät (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Millainen on hyvä ystävä?
  • Harold-peli
  • Päihdekeskustelu (tupakka, alkoholi, nuuska, sähkötupakka)
  • Sarjakuvia ystävyydestä

Tavoitteet: Lapsi

  • ymmärtää, että ystävät voivat vaikuttaa omiin valintoihin
  • tunnistaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä päihteisiin liittyviä haittoja
  • ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa
  • osaa nimetä asioita jotka lisäävät hyvinvointia tai aiheuttavat pahoinvointia

5.lk: Päätöksiä (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Pohditaan päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä
  • “Tosiasia/ mielipide” –tehtävä
  • Harold-peli
  • Päihteiden vaikutus
  • Syvennetään tietoa kehosta ja sen toiminnasta
  • Opetuskeskustelu päihteistä ja niihin liittyvistä lainsäädännöistä

Tavoitteet: Lapsi

  • ymmärtää itsenäisten päätösten merkityksen terveyden ja tulevaisuuden kannalta.
  • tunnistaa terveyttä ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä sekä päihteiden haitallisia vaikutuksia.
  • ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • osaa kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon
  • osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • ymmärtää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.

6.lk: Valinnat (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Prosenttitehtävä päihteistä
  • Harold-peli
  • Opetuskeskustelu päihteistä ja valintojentekoprosessista
  • Onni- tehtävä
  • Compasito – rahankäyttötehtävä

Tavoitteet: Lapsi

  • ymmärtää valintojen merkityksen terveyden ja tulevaisuuden kannalta.
  • tunnistaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä päihteiden haittoja
  • ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
  • tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoa vahingoittamatta.
  • ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.