
Undervisningens innehåll
3-4 år: Jag tar hand om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar och känner på kroppen
- Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
- Vilostund under stjärnorna
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar: hud, muskler, ben, hjärta
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet känner till hur man tar hand om den personliga hygienen (tvätt, tandborstning, hårborstning)
5-åringar: Allt om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Kompisfärdigheter och Harolds saga
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge inälvor: hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet förstår varför vänner är viktiga och hur man bemöter vänner
Förskola: Min fantastiska kropp, ca 45min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Mångsidig och hälsosam kost
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Picknick
- Harolds sång
Mål:
- Barnet känner till att livsmedel kan delas in i olika grupper och att en hälsosam kost är mångsidig och varierande
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar och inälvor (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna) samt känner till deras uppgifter på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån
Årskurs 1: Känslor, ca 1 h
Innehåll:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Vi identifierar och namnger känslor samt funderar på känsloreglering
- Pausgymnastik
- Känsloövningar
- Vi hjälper Harold
- Andningsövning
- Harolds sång
Mål:
- Barnet identifierar och namnger känslor (glädje, sorg, ilska)
- Barnet funderar på hur man kan reglera positiva och negativa känslor
- Barnet upptäcker att människor upplever känslor på olika sätt
- Barnet förstår hur känslor upplevs i kroppen och hur man tar hand om kroppen
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
Årskurs 2: Vi bekantar oss med hjärnan, ca 1 h
Innehåll:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Vi utforskar kroppen med hjälp av Digi-Alma
- Pausgymnastik
- Hjärnans funktion och hälsa
- Positivt tänkande
- Harolds sång
Mål:
- Barnet känner till hjärnans uppgifter och förstår hur man tar hand om hjärnan
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet namnger kroppsdelar och inälvor (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna) samt känner till deras uppgifter på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån
- Barnet förstår betydelsen av läkemedel och dess ändamål i samband med sjukdom
- Barnet förstår att vi alla är olika och värdefulla som vi är (lärande, kunnande, personlighet och känslor)
Årskurs 3: Unika men lika, ca 1 h 15 min
Innehåll:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Gruppuppgift om unika egenskaper
- Vi utforskar kroppen med hjälp av Curiscope T-tröjan
- Vi pratar om skadliga ämnen, såsom tobak och alkohol ja alkoholista
- Vålmående -bingo
Mål:
- Barnet förstår att alla är unika samt värdefulla som vi är (lärande, kunnande, personlighet och känslor)
- Barnet vet att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet känner till kroppsdelars och inälvors huvudsakliga uppgifter (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna)
- Barnet känner till att vissa rusmedel (tobak och alkohol) är skadliga för hälsan och förändrar kroppens normala funktion
Årskurs 4: Vänner, ca 1h 30 min
Innehåll:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Vi diskuterar olika sociala situationer, såsom grupptryck
- Hälsocirkeln (människans behov)
- Vi diskuterar rusmedel, såsom tobak, snus, el-cigarett, alkohol
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår att vänner kan inverka på de egna besluten (grupptryck)
- Barnet känner till rusmedel på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet lär sig känna igen riskfyllda situationer beträffande rusmedel
Årskurs 5: Beslut, ca 1 h 30 min
Innehåll:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Vi överväger faktorer som påverkar beslutsfattande
- Vi lär oss att särskilja fakta och åsikter
- Fördjupad kunskap om kroppen och beslut som rör kroppen
- Vi diskuterar rusmedel och lagstiftning gällande rusmedel
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår vikten av självständiga beslut vad gäller hälsa och framtid samt vilka slags faktorer som kan påverka beslutsfattandet
- Barnet namnger kroppens viktiga vitala funktioner och förstår hur ohälsosamma och skadliga ämnen påverkar kroppen
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet känner till den finländska lagstiftningen gällande rusmedel
Årskurs 6: Val, ca 1 h 30 min
Ohjelman sisältö:
- Harolds rum med hjälp av AR
- Vi diskuterar valmöjligheter
- Rusmedelsdiskussion, experiment till beroende
- Aktuella forskningsresultat om ungdomars rusmedelsbruk
- Vi överväger val gällande ekonomi
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår vikten av val vad gäller hälsa och framtid
- Barnet känner till rusmedel och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet känner till hur människan kan uppnå bra känsla utan att skada kroppen
- Barnet upptäcker att den största delen av unga inte använder rusmedel
- Barnet överväger också familjens ekonomiska val