
Undervisningens innehåll
3-4 år: Jag tar hand om mig (ca. 30min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone
- Pausgymnastik
- Vi utforskar och känner på kroppen
- Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
- Vilostund under stjärnorna
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen)
5-åringar: Allt om mig (ca. 30min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone
- Pausgymnastik
- Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
- Kaveritaidot ja satu Haroldista
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.
Förskola: Min fantastiska kropp (ca. 45min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone
- Pausgymnastik
- Mångsidig och hälsosam kost
- Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
- Picknick
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla.
1.kl: Känslor (ca. 60min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
- Pausgymnastik
- Tunneharjoituksia
- Haroldin auttaminen
- Hengitysharjoitus
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
- Auttaa lasta käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
- Lapsi huomaa, että ihmiset kokevat tunteita eri tavoin.
- Lapsi ymmärtää, miltä tunteet tuntuvat kehon eri osissa ja miten kehosta pidetään huolta.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
2.kl: Vi lär känna hjärnan (ca. 60min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Utforskande av den egna kroppen med hjälp av Digi-Alma
- Pausgymnastik
- Aivojen toiminta ja niiden hyvinvointi
- Myönteinen ajattelu
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi saa tietoa aivojen tehtävistä ja ymmärtää miten pitää aivoistaan huolta.
- Hän oppii, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi osaa nimetä kehonosiaan ja keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla.
- Lapsi oppii lääkkeiden merkitystä ja niiden tarkoituksen sairastumisen yhteydessä.
- Lapsi ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).
3.kl: Unikhet (ca. 75min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Ainutlaatuisuus- tehtävä
- Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla
- Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista
- Vålmående-bingo
Mål:
- Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus, tunteet).
- Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot)
- Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.
4.kl: Vänner (ca. 90min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja)
- Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet)
- Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (tupakka, nuuska, sähkötupakka ja alkoholi)
- Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista
Mål:
- Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine)
- Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.
5.kl: Beslut (ca. 90min)
Programmets innehåll:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Pohditaan päätöksiin vaikuttavia tekijöitä
- “Tosiasia/mielipide” -tehtävä
- Hyvät ja huonot päätökset terveyden ylläpitämiseksi, syvennetään tietoutta kehon toiminnasta
- Diskussion om rusmedel och relaterad lagstiftning
- Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä päätöksiä
Mål:
- Lapsi ymmärtää itsenäisten päätösten merkityksen terveyden ja tulevaisuuden kannalta ja sen, millaiset tekijät saattavat vaikuttaa päätöksen tekoon.
- Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
- Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
- Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.
6.kl: Val (ca. 90min)
Ohjelman sisältö:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Opetuskeskustelu valintojentekoprosessista
- Päihdekeskustelu “kokeilusta riippuvuuteen”
- Procentuppgift om rusmedel
- Compasito- rahankäyttötehtävä
- Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä valintoja.
Mål:
- Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta.
- Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
- Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
- Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
- Lapsi myös ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.