Undervisningens innehåll
KE_web_oppimisymparisto

Undervisningens innehåll

3-4 år: Jag tar hand om mig, ca 30min

Innehåll:

  • Harolds rum
  • Pausgymnastik
  • Vi utforskar och känner på kroppen
  • Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
  • Lepohetki tähtitaivaan alla, satu Haroldista
  • Harolds sång 

Mål:

  • Barnet lär sig namnge kroppsdelar: hud, muskler, ben, hjärta
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen).

5-åringar: Allt om mig, ca 30min

Innehåll:

  • Harolds rum
  • Pausgymnastik
  • Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
  • Kompisfärdigheter och Harolds saga
  • Harolds sång

Mål: 

  • Barnet lär sig namnge inälvor: hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
  • Barnet förstår varför vänner är viktiga och hur man bemöter vänner

Förskola: Min fantastiska kropp, ca 45min

Innehåll:

  • Harolds rum
  • Pausgymnastik
  • Mångsidig och hälsosam kost
  • Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
  • Mielikuvituksellinen eväsretki
  • Harolds sång

Mål: 

  • Barnet känner till att livsmedel kan delas in i olika grupper och att en hälsosam kost är mångsidig och varierande
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Barnet lär sig namnge kroppsdelar och inälvor (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna) samt känner till deras uppgifter på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån 

Årskurs 1: Känslor, 45 min

Innehåll:

  • Harolds rum
  • Vi identifierar och namnger känslor samt funderar på känsloreglering
  • Pausgymnastik 
  • Känsloövningar
  • Vi hjälper Harold 
  • Andningsövning
  • Harolds sång 

Mål: 

  • Lapsi ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Barnet identifierar och namnger känslor (glädje, sorg, ilska)
  • Barnet oppii, mistä tunteet tulevat ja mikä niiden tehtävä on.
  • Lapsi harjoittelee käsittelemään sekä mukavia että haastavia tunteita.
  • Barnet oppii, mitä tunteiden säätely tarkoittaa sekä saa työkaluja siihen.

Årskurs 2: Vi bekantar oss med hjärnan, 45 min

Innehåll:

  • Harolds rum
  • Kehon ja aivojen hyvinvointi
  • Aivojen eri osat ja toiminta 
  • Aistit
  • Pausgymnastik 

Mål: 

  • Lapsi oppii, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta. 
  • Lapsi saa tietoa aivojen eri osista ja niiden tehtävistä sekä ymmärtää, miten pitää aivoistaan huolta.
  • Lapsi oppii hermoston toiminnasta sekä oppii aistien nimet.

Årskurs 3: Jag och vi, 45 min

Innehåll:

  • Videon "Vad kroppen behöver"
  • Gruppuppgiften "Gemensamma egenskaper"
  • Vi utforskar kroppen med hjälp av Curiscope T-tröjan 
  • Vi pratar om skadliga ämnen, såsom tobak och alkohol ja alkoholista 

Mål: 

  • Barnet förstår att alla är unika och värdefulla och att alla människor har mycket gemensamt.
  • Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, maksa, aivot).
  • Lapsi ymmärtää, että mielen hyvinvoinnista on tärkeä pitää hyvää huolta tekemällä asioita, joista tulee hyvä mieli.
  • Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka, sähkösavuke ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.

Årskurs 4: Vänner, ca 1h 30 min

Innehåll:

  • I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
  • Vi diskuterar olika sociala situationer, såsom grupptryck 
  • Hälsocirkeln (människans behov) 
  • Vi diskuterar rusmedel, såsom tobak, snus, el-cigarett, alkohol
  • Harold-spelet 

Mål: 

  • Barnet förstår att vänner kan inverka på de egna besluten (grupptryck)
  • Barnet känner till rusmedel på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
  • Barnet lär sig känna igen riskfyllda situationer beträffande rusmedel

Årskurs 5: Social media, 1 h 30 min

Innehåll:

  • I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
  • Vi funderar på ansvar och säkerhet på sociala medier
  • Vi diskuterar rusmedel och lagstiftning gällande rusmedel
  • Harold-spelet 

Mål: 

  • Lapsi ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin sekä miten voi toimia turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
  • Barnet namnger kroppens viktiga vitala funktioner och förstår hur ohälsosamma och skadliga ämnen påverkar kroppen
  • Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
  • Barnet förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
  • Barnet känner till den finländska lagstiftningen gällande rusmedel

Årskurs 6: Val, 1 h 30 min

Programmets innehåll

  • I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
  • Vi diskuterar valmöjligheter 
  • Rusmedelsdiskussion, experiment till beroende
  • Aktuella forskningsresultat om ungdomars rusmedelsbruk
  • Vi överväger val gällande ekonomi
  • I det digitala Harold-spelet hjälper vi Harold att göra goda val

Mål: 

  • Barnet förstår vikten av val vad gäller hälsa och framtid 
  • Barnet känner till rusmedel och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
  • Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
  • Barnet känner till hur människan kan uppnå bra känsla utan att skada kroppen
  • Barnet upptäcker att den största delen av unga inte använder rusmedel
  • Barnet överväger också familjens ekonomiska val