Undervisningens innehåll
KE_web_oppimisymparisto

Undervisningens innehåll

3-4 år: Jag tar hand om mig (ca. 30min)

Programmets innehåll:

  • Vi utforskar och känner på kroppen
  • Motion
  • Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
  • Vilostund under stjärnorna

Mål: Barnet

  • lär sig benämna sig sina kroppsdelar: hud, muskler, ben, hjärta.
  • förstår, att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • vet hur man tar hand om sin hygien (t.ex. tvätta sig, borsta tänder, borsta håret).

5-åringar: Allt om mig (ca. 30min)

Programmets innehåll:

  • Utforskande av kropp och organ med hjälp av en kroppsväst
  • Pausgymnastik
  • Betydelsen av motion och vila för hälsan
  • Vilostund under stjärnorna
  • Harolds sång

 

Mål: Barnet

  • lär sig benämna sina inre organ: hjärta, lungor, magsäck, tarmar, hjärna.
  • förstår, att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • vet hur man tar hand om sin hygien (t.ex. tvätta sig, borsta tänder, borsta håret).

Förskola: Min fantastiska kropp (ca. 45min)

Programmets innehåll:

  • Utforskande av kropp och organ med hjälp av en kroppsväst
  • Mångsidig och hälsosam kost
  • Picknick
  • Harolds sång

 

Mål: Barnet

  • vet att livsmedel kan delas in i olika grupper och att hälsosam kost består av mångsidig mat.
  • förstår, att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • lär sig benämna sina inre organ: hjärta, lungor, magsäck, tarmar, hjärna.

1.kl: Känslor (ca. 60min)

Programmets innehåll:

  • Igenkännande av känslor
  • Känsloövning
  • Utforskande av den egna kroppen med hjälp av en kroppsväst
  • Pausgymnastik
  • Harolds sång

Mål: Barnet

  • känner igen och kan benämna känslor (glädje, sorg, ilska).
  • lär sig hantera både positiva och negativa känslor.
  • förstår, att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • lär sig benämna sina inre organ: hjärta, lungor, magsäck, tarmar, hjärna.

2.kl: Vi lär känna hjärnan (ca. 60min)

Programmets innehåll:

  • Utforskande av den egna kroppen med hjälp av Digi-Alma
  • Pausgymnastik
  • Hjärnans funktion och välmående
  • Rymdresa
  • Harolds sång

 

Mål: Barnet

  • förstår hjärnans funktioner och kan ta hand om sin hjärna.
  • förstår, att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • lär sig benämna sina inre organ: hjärta, lungor, magsäck, tarmar, hjärna.
  • lär sig förstå mediciners betydelse och funktioner i samband med sjukdom.
  • förstår att vi alla är olika och var och en är värdefull som den är (inlärning, kunskaper, personlighet och känslor).

3.kl: Unikhet (ca. 75min)

Programmets innehåll:

  • Unikhetsuppgift
  • Vi utforskar människokroppen med hjälp av Digi-Alma
  • Diskussion om tobak
  • Vålmående-bingo

 

Mål: Barnet

  • förstår att alla är unika och värdefulla.
  • förstår att kroppen behöver mat, dryck, luft, motion och sömn.
  • lär sig benämna sina kroppsdelar: hjärta, lungor, magsäck, tarmar, hjärna.
  • lär sig förstå mediciners betydelse och funktioner i samband med sjukdom.
  • lär sig att vissa rusmedel (nikotin och alkohol) ändrar kroppens funktion.

4.kl: Vänner (ca. 90min)

Programmets innehåll:

  • Hurdan är en bra vän?
  • Harold-spelet
  • Diskussion om rusmedel (tobak, alkohol, snus, elektroniska cigaretter)
  • Tecknad serie om vänskap

Mål: Barnet

  • förstår att vänner kan påverka de egna valen
  • känner igen faktorer som påverkar hälsa och välmående samt skadeverkningar av rusmedel
  • förstår att rusmedel ändrar kroppens funktion
  • kan nämna saker som ökar välmående eller orsakar illamående

5.kl: Beslut (ca. 90min)

Programmets innehåll:

  • Vi funderar på faktorer som påverkar beslut vi gör
  • “Tosiasia/ mielipide” –tehtävä
  • Harold-spelet
  • Effekten av rusmedel
  • Kunskap om kroppen och dess funktion fördjupas
  • Diskussion om rusmedel och relaterad lagstiftning

Mål: Barnet

  • förstår hur självständiga beslut påverkar hälsan och framtiden.
  • känner till faktorer som främjar hälsa och välmående samt skadeverkningar av rusmedel.
  • förstår att rusmedel ändrar kroppens funktion.
  • kan kroppens vitala funktioner och förstår hur ohälsosamma och skadliga saker påverkar kroppen.
  • kan benämna skadliga ämnen i rusmedel.
  • förstår rusmedelsrelaterad lagstiftning i Finland.

6.kl: Val (ca. 90min)

Programmets innehåll:

  • Procentuppgift om rusmedel
  • Harold-spelet
  • Diskussion om rusmedel och processen då vi gör val
  • Uppgift om lycka
  • Compasito – rahankäyttötehtävä

Mål: Barnet

  • förstår hur val påverkar hälsan och framtiden.
  • känner till faktorer som har att göra med hälsa och välmående samt skadeverkningar av rusmedel.
  • förstår att rusmedel ändrar kroppens funktion.
  • kan benämna skadliga ämnen i rusmedel.
  • märker att största delen ungdomar inte använder rusmedel.
  • är medvetet om saker som får en person att må bra utan att skada kroppen
  • förstår familjens ekonomiska val.