![KE_web_oppimisymparisto KE_web_oppimisymparisto](https://koulutuselamaan.fi/wp-content/uploads/elementor/thumbs/KE_web_oppimisymparisto-ofxmtubin6lo25veuwibnh88olsrx0rrdeolu97jwo.jpg)
Undervisningens innehåll
3-4 år: Jag tar hand om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar och känner på kroppen
- Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
- Lepohetki tähtitaivaan alla, satu Haroldista
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar: hud, muskler, ben, hjärta
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
- Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen).
5-åringar: Allt om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Kompisfärdigheter och Harolds saga
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge inälvor: hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
- Barnet förstår varför vänner är viktiga och hur man bemöter vänner
Förskola: Min fantastiska kropp, ca 45min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Mångsidig och hälsosam kost
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Mielikuvituksellinen eväsretki
- Harolds sång
Mål:
- Barnet känner till att livsmedel kan delas in i olika grupper och att en hälsosam kost är mångsidig och varierande
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar och inälvor (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna) samt känner till deras uppgifter på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån
Årskurs 1: Känslor, 45 min
Innehåll:
- Harolds rum
- Vi identifierar och namnger känslor samt funderar på känsloreglering
- Pausgymnastik
- Känsloövningar
- Vi hjälper Harold
- Andningsövning
- Harolds sång
Mål:
- Lapsi ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
- Barnet identifierar och namnger känslor (glädje, sorg, ilska)
- Barnet oppii, mistä tunteet tulevat ja mikä niiden tehtävä on.
- Lapsi harjoittelee käsittelemään sekä mukavia että haastavia tunteita.
- Barnet oppii, mitä tunteiden säätely tarkoittaa sekä saa työkaluja siihen.
Årskurs 2: Vi bekantar oss med hjärnan, 45 min
Innehåll:
- Harolds rum
- Kehon ja aivojen hyvinvointi
- Aivojen eri osat ja toiminta
- Aistit
- Pausgymnastik
Mål:
- Lapsi oppii, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi saa tietoa aivojen eri osista ja niiden tehtävistä sekä ymmärtää, miten pitää aivoistaan huolta.
- Lapsi oppii hermoston toiminnasta sekä oppii aistien nimet.
Årskurs 3: Jag och vi, 45 min
Innehåll:
- Videon "Vad kroppen behöver"
- Gruppuppgiften "Gemensamma egenskaper"
- Vi utforskar kroppen med hjälp av Curiscope T-tröjan
- Vi pratar om skadliga ämnen, såsom tobak och alkohol ja alkoholista
Mål:
- Barnet förstår att alla är unika och värdefulla och att alla människor har mycket gemensamt.
- Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, maksa, aivot).
- Lapsi ymmärtää, että mielen hyvinvoinnista on tärkeä pitää hyvää huolta tekemällä asioita, joista tulee hyvä mieli.
- Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka, sähkösavuke ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.
Årskurs 4: Vänner, ca 1h 30 min
Innehåll:
- I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
- Vi diskuterar olika sociala situationer, såsom grupptryck
- Hälsocirkeln (människans behov)
- Vi diskuterar rusmedel, såsom tobak, snus, el-cigarett, alkohol
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår att vänner kan inverka på de egna besluten (grupptryck)
- Barnet känner till rusmedel på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet lär sig känna igen riskfyllda situationer beträffande rusmedel
Årskurs 5: Social media, 1 h 30 min
Innehåll:
- I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
- Vi funderar på ansvar och säkerhet på sociala medier
- Vi diskuterar rusmedel och lagstiftning gällande rusmedel
- Harold-spelet
Mål:
- Lapsi ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin sekä miten voi toimia turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
- Barnet namnger kroppens viktiga vitala funktioner och förstår hur ohälsosamma och skadliga ämnen påverkar kroppen
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet känner till den finländska lagstiftningen gällande rusmedel
Årskurs 6: Val, 1 h 30 min
Programmets innehåll
- I Seppo-spelet behandlas hälsa och välbefinnande
- Vi diskuterar valmöjligheter
- Rusmedelsdiskussion, experiment till beroende
- Aktuella forskningsresultat om ungdomars rusmedelsbruk
- Vi överväger val gällande ekonomi
- I det digitala Harold-spelet hjälper vi Harold att göra goda val
Mål:
- Barnet förstår vikten av val vad gäller hälsa och framtid
- Barnet känner till rusmedel och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet känner till hur människan kan uppnå bra känsla utan att skada kroppen
- Barnet upptäcker att den största delen av unga inte använder rusmedel
- Barnet överväger också familjens ekonomiska val