Undervisningens innehåll

Undervisningens innehåll

Undervisningsprogrammet är planerat som en årligen framskridande helhet med hänsyn till barnets utveckling.

3-4 -åringar

Jag tar hand om mig, ca 30 min 

  • Harolds rum
  • Vi utforskar och känner på kroppen
  • Pausgymnastik
  • Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
  • Vilostund under stjärnorna
  • Harolds sång

5 -åringar 

Allt om mig, ca 30 min

  • Harolds rum
  • Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
  • Pausgymnastik
  • Kompisfärdigheter och Harolds saga
  • Harolds sång

Förskola 

Min fantastiska kropp, ca 45 min 

  • Harolds rum
  • Pausgymnastik
  • Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
  • Mångsidig och hälsosam kost
  • Picknick
  • Harolds sång

Årskurs 1 

Känslor, ca 1 h

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Vi identifierar och namnger känslor samt funderar på känsloreglering
  • Känsloövning
  • Pausgymnastik 
  • Vi hjälper Harold 
  • Andningsövning 
  • Harolds sång 

Årskurs 2 

Vi bekantar oss med hjärnan, ca 1 h

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Vi utforskar kroppen med hjälp av Digi-Alma 
  • Pausgymnastik 
  • Hjärnans funktion och hälsa 
  • Positivt tänkande
  • Harolds sång 

Årskurs 3 

Unika men lika, ca 1 h 15 min

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Gruppuppgift om unika egenskaper – tehtävä
  • Vi utforskar kroppen med hjälp av Curiscope T-tröjan 
  • Vi pratar om skadliga ämnen, såsom tobak och alkohol
  • Vålmående -bingo 

Årskurs 4 

Vänner, ca 1 h 30min

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Vi diskuterar olika sociala situationer, såsom grupptryck
  • Hälsocirkeln (människans behov)
  • Vi diskuterar rusmedel, såsom tobak, snus, el-cigarett, alkohol
  • Harold-spelet

Årskurs 5 

Beslut, ca 1 h 30 min

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Vi överväger faktorer som påverkar beslutsfattande 
  • Vi lär oss att särskilja fakta och åsikter
  • Fördjupad kunskap om kroppen och beslut som rör kroppen 
  • Vi diskuterar rusmedel och lagstiftning gällande rusmedel
  • Harold-spelet 

Årskurs 6 

Val, ca 1 h 30 min

  • Harolds rum med hjälp av AR
  • Vi diskuterar valmöjligheter 
  • Rusmedelsdiskussion från experiment till beroende 
  • Aktuella forskningsresultat om ungdomars rusmedelsbruk 
  • Vi utforskar val som medför glädje och lycka 
  • Vi överväger val gällande ekonomi 
  • Harold-spelet