
Content of the lessons
Ages 3-4: I take care of myself (approx. 30min)
Content of the lesson:
- Haroldin huone
- Break exercise
- Feeling and exploring the body
- Reflecting on hygiene and health with Harold the Giraffe
- Lepohetki tähtitaivaan alla, satu Haroldista
- Harold's song
Goals:
- Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen)
Age 5: All about me (approx. 30min)
Content of the lesson:
- Haroldin huone
- Break exercise
- Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
- Kaveritaidot ja satu Haroldista
- Harold's song
Goals:
- Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.
Preschool: My amazing body (approx. 45min)
Content of the lesson:
- Haroldin huone
- Break exercise
- Varied and healthy diet
- Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
- Mielikuvitus eväsretki
- Harold's song
Goals:
- Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla.
1.lk: Tunteet (n.45min)
Content of the lesson:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
- Break exercise
- Tunneharjoituksia
- Haroldin auttaminen
- Hengitysharjoitus
- Harold's song
Goals:
- Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
- Auttaa lasta käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
- Lapsi huomaa, että ihmiset kokevat tunteita eri tavoin.
- Lapsi ymmärtää, miltä tunteet tuntuvat kehon eri osissa ja miten kehosta pidetään huolta.
- Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
2.lk: Tutustumme aivoihin (n.45min)
Content of the lesson:
- Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
- Exploring the body using Digi-Alma
- Break exercise
- Aivojen toiminta ja niiden hyvinvointi
- Harold's song
Goals:
- Lapsi saa tietoa aivojen tehtävistä ja ymmärtää miten pitää aivoistaan huolta.
- Hän oppii, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi osaa nimetä kehonosiaan ja keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla.
- Lapsi oppii lääkkeiden merkitystä ja niiden tarkoituksen sairastumisen yhteydessä.
- Lapsi ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).
3.lk: Minä ja me (n.45min)
Content of the lesson:
- Mitä keho tarvitsee -video
- Yhteiset ominaisuudet- tehtävä
- Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla
- Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista
Goals:
- Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään ja että kaikilla ihmisillä on paljon yhteistä.
- Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
- Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot)
- Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.
4th grade: Friends (approx. 90min)
Content of the lesson:
- Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
- Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja)
- Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet)
- Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (tupakka, nuuska, sähkötupakka ja alkoholi)
- Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista
Goals:
- Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine)
- Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.
5.lk: Sosiaalinen media (n.90min)
Content of the lesson:
- Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
- Pohditaan sosiaalista mediaa näkökulmana turvallisuus ja vastuullisuus
- Discussion about substances and related legislation
- Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä päätöksiä
Goals:
- Lapsi ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin sekä miten voi toimia turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
- Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
- Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
- Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.
6th grade: Choices (approx. 90min)
Ohjelman sisältö:
- Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
- Opetuskeskustelu valintojentekoprosessista
- Päihdekeskustelu “kokeilusta riippuvuuteen”
- Percentage activity about substances
- Compasito- rahankäyttötehtävä
- Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä valintoja.
Goals:
- Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta.
- Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
- Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
- Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
- Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
- Lapsi myös ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.