Undervisningens innehåll
3-4 år: Jag tar hand om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar och känner på kroppen
- Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
- Vilostund under stjärnorna, saga om Harold
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar: hud, muskler, ben, hjärta
- Hen förstår att kroppen behöver mat, vatten, syre (luft), motion och sömn
- Barnet känner till hur hen tar hand om den personliga hygienen (t ex tvätt, tandborstning)
5-åringar: Allt om mig, ca 30min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Kompisfärdigheter och Harolds saga
- Harolds sång
Mål:
- Barnet lär sig namnge inälvor: hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna
- Hen förstår att kroppen behöver mat, vatten, syre (luft), motion och sömn
- Barnet förstår varför vänner är viktiga och hur man bemöter vänner
Förskola: Min fantastiska kropp, ca 45min
Innehåll:
- Harolds rum
- Pausgymnastik
- Mångsidig och hälsosam kost
- Vi utforskar kroppsdelar med hjälp av kroppsvästen
- Fantasifull picknick
- Harolds sång
Mål:
- Barnet känner till att livsmedel kan delas in i olika grupper och att en hälsosam kost är mångsidig och varierande
- Hen förstår att kroppen behöver mat, vatten, syre (luft), motion och sömn
- Barnet lär sig namnge kroppsdelar och inälvor (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna) samt känner till deras uppgifter på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån
Årskurs 1: Känslor, 45 min
Innehåll:
- Harolds rum
- Vi identifierar och namnger känslor samt funderar på känsloreglering
- Pausgymnastik
- Känsloövningar
- Vi hjälper Harold
- Andningsövning
- Harolds sång
Mål:
- Barnet förstår att kroppen behöver mat, vatten, syre (luft), motion och sömn
- Hen identifierar och namnger känslor (glädje, sorg, ilska)
- Barnet förstår varifrån känslorna kommer och vad känslornas uppgift är
- Hen övar på att reglera både trevliga och besvärliga känslor.
- Barnet fär sig vad känsloreglering betyder och får verktyg för det
Årskurs 2: Vi bekantar oss med hjärnan, 45 min
Innehåll:
- Harolds rum
- Fysiskt och psykiskt välbefinnande
- Hjärnans olika delar och funktion
- De fem sinnena
- Pausgymnastik
Mål:
- Barnet lär sig att kroppen behöver mat, vatten, syre, motion och sömn
- Barnet får information om hjärnans olika delar och dess funktioner samt förstår hur en kan ta hand om hjärnan
- Barnet lär sig om nervsystemet och de olika sinnena
Årskurs 3: Jag och vi, 45 min
Innehåll:
- Videon "Vad kroppen behöver"
- Gruppuppgiften "Gemensamma egenskaper"
- Vi utforskar kroppen med hjälp av Curiscope T-tröjan
- Vi pratar om skadliga ämnen, såsom tobak och alkohol
Mål:
- Barnet förstår att alla är unika och värdefulla och att alla människor har mycket gemensamt.
- Barnet vet att kroppen behöver mat, vätska, syre, motion och sömn
- Barnet lär sig kroppsdelars och inälvors huvudsakliga uppgifter (hjärta, lungor, magsäck, tarm, hjärna)
- Barnet förstår att det är viktigt att ta hand om sitt psykiska välbefinnande genom att göra sådant som som får en på gott humör
- Barnet lär sig att vissa rusmedel (tobak och alkohol) är skadliga för hälsan och att de förändrar kroppens normala funktion
Årskurs 4: Vänner, ca 1h 30 min
Innehåll:
- I "må bra"-spelet behandlas teman som relaterar till hälsa och välbefinnande
- Vi diskuterar vänskap och olika sociala situationer, såsom grupptryck
- Välbefinnande-cirkeln (människans behov)
- Vi diskuterar rusmedel (tobak, snus, e-cigarett, alkohol)
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår att vänner kan inverka på de egna besluten (grupptryck)
- Barnet känner till rusmedel på ett sätt som är lämpligt för åldersnivån och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet lär sig känna igen riskfyllda situationer beträffande rusmedel
Årskurs 5: Social media, 1 h 30 min
Innehåll:
- I "må bra"-spelet behandlas teman som relaterar till hälsa och välbefinnande
- Vi funderar på ansvar och säkerhet på sociala medier
- Vi diskuterar rusmedel och lagstiftning gällande rusmedel
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår vad som kan påverka den egna hälsan och välbefinnandet samt hur en kan använda sociala medier tryggt och ansvarsfullt
- Barnet namnger kroppens viktiga vitala funktioner och förstår hur ohälsosamma och skadliga ämnen påverkar kroppen
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet känner till den finländska lagstiftningen gällande rusmedel
Årskurs 6: Val, 1 h 30 min
Programmets innehåll
- I "må bra"-spelet behandlas teman som relaterar till hälsa och välbefinnande
- Diskussion om att göra val
- Rusmedelsdiskussion, experiment kan leda till beroende
- Aktuell information om ungdomars rusmedelsbruk
- Harold-spelet
Mål:
- Barnet förstår vikten av val vad gäller hälsa och framtid
- Barnet känner till rusmedel och förstår att rusmedel förändrar kroppens normala funktion
- Barnet namnger rusmedlens skadliga ämnen
- Barnet känner till hur människan kan uppnå bra känsla utan att skada kroppen
- Barnet upptäcker att den största delen av unga inte använder rusmedel