Undervisningens innehåll
KE_web_oppimisymparisto

Undervisningens innehåll

3-4 år: Jag tar hand om mig (ca. 30min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone
  • Pausgymnastik
  • Vi utforskar och känner på kroppen
  • Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
  • Vilostund under stjärnorna
  • Harolds sång 

Mål:

  • Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen)

5-åringar: Allt om mig (ca. 30min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone
  • Pausgymnastik
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Kaveritaidot ja satu Haroldista
  • Harolds sång

Mål: 

  • Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.

Förskola: Min fantastiska kropp (ca. 45min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone
  • Pausgymnastik
  • Mångsidig och hälsosam kost
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Picknick
  • Harolds sång

Mål: 

  • Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  •  Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 

1.kl: Känslor (ca. 60min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
  • Pausgymnastik 
  • Tunneharjoituksia
  • Haroldin auttaminen 
  • Hengitysharjoitus
  • Harolds sång 

Mål: 

  • Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
  • Auttaa lasta käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
  • Lapsi huomaa, että ihmiset kokevat tunteita eri tavoin.
  • Lapsi ymmärtää, miltä tunteet tuntuvat kehon eri osissa ja miten kehosta pidetään huolta.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.

2.kl: Vi lär känna hjärnan (ca. 60min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Utforskande av den egna kroppen med hjälp av Digi-Alma 
  • Pausgymnastik 
  • Aivojen toiminta ja niiden hyvinvointi 
  • Myönteinen ajattelu
  • Harolds sång 

Mål: 

  • Lapsi saa tietoa aivojen tehtävistä  ja ymmärtää miten pitää aivoistaan huolta.
  • Hän oppii, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi osaa nimetä kehonosiaan ja keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 
  • Lapsi oppii lääkkeiden merkitystä ja niiden tarkoituksen sairastumisen yhteydessä.
  • Lapsi ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).

3.kl: Unikhet (ca. 75min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Ainutlaatuisuus- tehtävä
  • Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla 
  • Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista
  • Vålmående-bingo 

Mål: 

  • Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus, tunteet).
  • Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot)
  • Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.

4.kl: Vänner (ca. 90min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja) 
  • Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet) 
  • Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (tupakka, nuuska, sähkötupakka ja alkoholi)
  • Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista 

Mål: 

  • Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine)
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.

5.kl: Beslut (ca. 90min)

Programmets innehåll:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Pohditaan päätöksiin vaikuttavia tekijöitä 
  • “Tosiasia/mielipide” -tehtävä 
  • Hyvät ja huonot päätökset terveyden ylläpitämiseksi, syvennetään tietoutta kehon toiminnasta
  • Diskussion om rusmedel och relaterad lagstiftning
  •  Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä päätöksiä 

Mål: 

  • Lapsi ymmärtää itsenäisten päätösten merkityksen terveyden ja tulevaisuuden kannalta ja sen, millaiset tekijät saattavat vaikuttaa päätöksen tekoon.
  • Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
  • Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
  • Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.

6.kl: Val (ca. 90min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Opetuskeskustelu valintojentekoprosessista 
  • Päihdekeskustelu “kokeilusta riippuvuuteen”
  • Procentuppgift om rusmedel
  • Compasito- rahankäyttötehtävä
  • Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä valintoja.

Mål: 

  • Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta. 
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
  • Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
  • Lapsi myös ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.