Lära för Livet Stiftelsen har som målsättning att stödja barns och ungas välbefinnande. På Lära för Livet-lektionerna är fysisk hälsa i fokus, men också psykisk hälsa behandlas på varje lektion. Stödjande av självkänslan är också en röd tråd i undervisningen. Vuxna spelar en viktig roll i barns utveckling av självkänslan.
I barndomen skapas grunden för utvecklingen av självkänslan. En god självkänsla har positiv effekt på den mentala hälsan och är kopplad till upplevd tillfredsställelse i livet. Självkänsla svarar på frågan om jag är bra, accepterad, värdefull och tillräcklig. Kännetecknande för en god självkänsla är en positiv uppfattning om sig själv och ett förtroende för att man klarar av det som dyker upp i livet. Självkänslan förändras och utvecklas under hela livet och en svag självkänsla kan stärkas genom positiva upplevelser.
Miljön påverkar utvecklingen av ett barns självkänsla. Positiva, tydliga och enkla instruktioner hjälper barnet att förstå vad som förväntas, vilket i bästa fall ökar både smidigheten i barnets agerande och barnets upplevelse av framgång. En god självkänsla skapas och upprätthålls i ett samspel som är accepterande och uppskattande. Även små framgångar i skicklighet eller förmåga stärker barnets självbild. Vid sidan om berömmelse av barnets framgångar är det minst lika viktigt att berömma barnet för att hen försöker, och att lägga märke till och också visa hur värdefullt och viktigt barnet är precis som sig själv. Detta skapar en hållbar grund för utvecklandet av självkänslan och förmedlar till barnet att hen är värdefull också vid eventuella misslyckanden.
Sociala medier är numera en del av barns och ungas vardag. Genom sociala medier kan befintliga vänskapsband behållas och nya relationer skapas. Nackdelarna med sociala medier är inte så mycket relaterade till att själva tjänsten är dålig, utan oftast uppstår problem när goda umgängesregler inte följs eller barnet inte förstår den redigerade verkligheten i sociala mediers publiceringar. Självkänsla är ett socialt fenomen, därmed formar också innehållet i sociala medier barnets bild av de eftertraktade förmågorna, färdigheterna och egenskaperna. Vuxnas neutrala och positiva inställning till ett barns användning av sociala medier hjälper till att bygga förtroende för ett öppet och tryggt samtal.
Läs också vår artikelserie om emotionella färdigheter. Tyvärr finns den att läsa endast på finska för tillfället.
Referenser:
Kiviruusu, Olli – Itsetunnon kehitys nuoruudesta aikuisuuteen ja siihen vaikuttavat tekijät : 26 vuoden seurantatutkimus.
Kaijanen, Anna. 16.8.2022. Psykolog. Intervju. Vanda.
Keltikangas-Järvinen, Liisa. Hyvä itsetunto. 2018. Helsinki: WSOY.