Undervisningsprogrammet är utformat som en helhet som utvecklas årligen med hänsyn till barnets åldersgrupp.
3-4-åringar
Jag tar hand om mig ca. 30 min
- Vi utforskar och känner på kroppen
- Motion
- Vi funderar på hygien och hälsa tillsammans med giraffen Harold
- Vilostund under stjärnorna
- Harolds sång
5-åringar
Allt om mig ca. 30 min
- Utforskande av kropp och organ med hjälp av en kroppsväst
- Pausgymnastik
- Betydelsen av motion och vila för hälsan
- Vilostund under stjärnorna
- Harolds sång
Förskola
Min fantastiska kropp ca. 45 min
- Utforskande av kropp och organ med hjälp av en kroppsväst
- Mångsidig och hälsosam kost
- Picknick
- Harolds sång
1.klassen
Känslor ca. 1 h
- Igenkännande av känslor
- Känsloövning
- Tutkitaan ihmisen kehoa keholiivin avulla
- Pausgymnastik
- Harolds sång
2.klassen
Vi lär känna hjärnan ca. 1 h
- Utforskande av kroppen med hjälp av Digi-Alma
- Pausgymnastik
- Hjärnans funktion och välmående
- Rymdresa
- Harolds sång
3.klassen
Unikhet ca. 1 h 15 min
- Unikhetsuppgift
- Vi utforskar människokroppen med hjälp av en curiscope-skjorta
- Diskussion om tobak
- Vålmående-bingo
4.klassen
Vänner ca. 1h 30min
- Hurdan är en bra vän?
- Harol-peli
- Diskussion om rusmedel (tobak, alkohol, snus, elektroniska cigaretter)
- Tecknad serie om vänskap
5.klassen
Beslut ca.1 h 30 min
- Beslut beträffande hälsa och välmående
- “Fakta/ åsikt” –uppgift
- Harold-spelet
- Effekten av rusmedel
- Diskussion om rusmedel och relaterad lagstiftning
6.klassen
Val 1 h 30 min
- Procentuppgift om rusmedel
- Harold-spelet
- Diskussion om rusmedel och processen då vi gör val
- Uppgift om lycka
- Compasito – uppgift om att använda pengar