Vi pratar om rusmedel-podcast

Vi pratar om rusmedel!

Vi pratar om rusmedel -podden riktar sig till vårdnadshavare med barn i lågstadieåldern. I de olika avsnitten lyfter vi fram barns funderingar kring rusmedel. Förutom rusmedel diskuterar vi också energidrycker och skärmtid. Tyvärr finns podden endast på finska för tillfället. Du kan lyssna på den nedan.

Harold-spelet fungerar också som ett stöd för samtal kring rusmedel. Spela tillsammans med barnet!

Jakso 1: Avoin keskustelu on tärkeää (5min)

Jakso esittelee Puhutaan päihteistä- podcast sarjaa. Kannustamme vanhempia puhumaan päihteistä lapsen kanssa  ja annamme vinkkejä päihdekeskusteluun alakouluikäisen kanssa.

Jakso 2: Energiajuomat ja ruutuaika (12min)

Päihdekasvatuksessa on tärkeää puhua erilaisista riippuvuutta aiheuttavista tekijöistä. Jaksossa puhutaan siitä, kuinka voi keskustella lapsen kanssa energiajuomiin ja ruutuaikaan liittyen.

Jakso 3: Alkoholi (13min)

Jaksossa kuullaan lasten esittämiä kysymyksiä alkoholista ja puhutaan siitä, kuinka aiheesta voi keskustella alakouluikäisen lapsen kanssa ikään sopivalla tavalla.

Jakso 4: Tupakka ja sähkötupakka (12min)

Tässä jaksossa annetaan vanhemmalle vinkkejä, kuinka tupakasta ja sen haitoista voi keskustella alakouluikäisen lapsen kanssa sekä kuullaan, mitä lapset pohtivat tupakointiin liittyen.

Jakso 5: Nuuska (10min)

Jaksossa käsitellään alakoululaisten pohdintoja nuuskaan ja sen haittoihin liittyen sekä puhutaan siitä, kuinka lapsen kanssa tulisi keskustella nuuskasta.

Jakso 6: Huumeet (9min)

Jakso käsittelee sitä, miten vanhempi voi vastata alakouluikäisen lapsen kysymyksiin ja pohdintoihin, jotka liittyvät huumeisiin.

Voit kuunnella podcast-sarjan kaikki jaksot kokonaisuudessaan tästä.

Koulutus Elämään Säätiön podcast on tehty yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton kanssa.
Alko on rahoittanut podcastin sekä Harold-pelin tuotannon osana vastuullisuustyötään.