Opetuksen sisältö
KE_web_oppimisymparisto

Opetuksen sisältö

3-4-v:Pidän huolta itsestäni (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Taukoliikunta
  • Kehon tunnustelu ja tutkiminen
  • Harold -kirahvin avulla pohditaan omaa hygieniaa ja terveyttä
  • Lepohetki tähtitaivaan alla, satu Haroldista
  • Haroldin laulu 

Tavoitteet:

  • Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen).

5-vuotiaat: Kaikki minusta (n.30min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Taukoliikunta
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Kaveritaidot ja satu Haroldista
  • Haroldin laulu

Tavoitteet: 

  • Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, ilmaa (happea), liikuntaa ja unta.
  • Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.

Esiopetus: Ihmeellinen kehoni (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Taukoliikunta
  • Monipuolinen ja terveellinen ravinto
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Mielikuvituksellinen eväsretki
  • Haroldin laulu

Tavoitteet: 

  • Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 

1.lk: Tunteet (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
  • Taukoliikunta 
  • Tunneharjoituksia
  • Haroldin auttaminen 
  • Hengitysharjoitus
  • Haroldin laulu 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
  • Lapsi oppii, mistä tunteet tulevat ja mikä niiden tehtävä on.
  • Lapsi harjoittelee käsittelemään sekä mukavia että haastavia tunteita.
  • Lapsi oppii, mitä tunteiden säätely tarkoittaa sekä saa työkaluja siihen.

2.lk: Tutustumme aivoihin (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Haroldin huone
  • Kehon ja aivojen hyvinvointi
  • Aivojen eri osat ja toiminta 
  • Aistit
  • Taukoliikunta 

Tavoitteet: 

  • Lapsi oppii, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta. 
  • Lapsi saa tietoa aivojen eri osista ja niiden tehtävistä sekä ymmärtää, miten pitää aivoistaan huolta.
  • Lapsi oppii hermoston toiminnasta sekä oppii aistien nimet.

3.lk: Minä ja me (n.45min)

Ohjelman sisältö:

  • Mitä keho tarvitsee -video
  • Yhteiset ominaisuudet- tehtävä
  • Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla 
  • Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään ja että kaikilla ihmisillä on paljon yhteistä.
  • Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, vettä, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, maksa, aivot).
  • Lapsi ymmärtää, että mielen hyvinvoinnista on tärkeä pitää hyvää huolta tekemällä asioita, joista tulee hyvä mieli.
  • Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka, sähkösavuke ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.

4.lk: Ystävät (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Hyvinvointipelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja) 
  • Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet) 
  • Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (tupakka, nuuska, sähkötupakka ja alkoholi)
  • Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine).
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.

5.lk: Sosiaalinen media (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Hyvinvointipelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Pohditaan sosiaalista mediaa näkökulmana turvallisuus ja vastuullisuus
  • Opetuskeskustelu päihteistä ja niihin liittyvistä lainsäädännöistä
  • Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä päätöksiä 

Tavoitteet: 

  • Lapsi ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin sekä miten voi toimia turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
  • Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
  • Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
  • Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.

6.lk: Valinnat (n.90min)

Ohjelman sisältö:

  • Hyvinvointipelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Keskustelua valintojen tekemisestä 
  • Päihdekeskustelu “kokeilusta riippuvuuteen”
  • Ajankohtaista tietoa nuorten päihteiden käytöstä
  • Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä valintoja.

Tavoitteet: 

  • Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta. 
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
  • Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.