Puhutaan päihteistä -podcast

Puhutaan päihteistä!

Puhutaan päihteistä on alakouluikäisten lasten vanhemmille suunnattu materiaali. Podcast-sarjan eri osioissa nostetaan esiin lasten pohdintoja päihteisiin liittyen.  Podcastissa käsitellään päihdeaiheiden lisäksi myös energiajuomia ja ruutuaikaa. Kuuntele jaksot alta.

Lisäksi vanhemman ja lapsen välisen päihdekeskustelun tukena toimii Harold-peli. Pelaa yhdessä lapsen kanssa!

Jakso 1: Avoin keskustelu on tärkeää (5min)

Jakso esittelee Puhutaan päihteistä- podcast sarjaa. Kannustamme vanhempia puhumaan päihteistä lapsen kanssa  ja annamme vinkkejä päihdekeskusteluun alakouluikäisen kanssa.

Jakso 2: Energiajuomat ja ruutuaika (12min)

Päihdekasvatuksessa on tärkeää puhua erilaisista riippuvuutta aiheuttavista tekijöistä. Jaksossa puhutaan siitä, kuinka voi keskustella lapsen kanssa energiajuomiin ja ruutuaikaan liittyen.

Jakso 3: Alkoholi (13min)

Jaksossa kuullaan lasten esittämiä kysymyksiä alkoholista ja puhutaan siitä, kuinka aiheesta voi keskustella alakouluikäisen lapsen kanssa ikään sopivalla tavalla.

Jakso 4: Tupakka ja sähkötupakka (12min)

Tässä jaksossa annetaan vanhemmalle vinkkejä, kuinka tupakasta ja sen haitoista voi keskustella alakouluikäisen lapsen kanssa sekä kuullaan, mitä lapset pohtivat tupakointiin liittyen.

Jakso 5: Nuuska (10min)

Jaksossa käsitellään alakoululaisten pohdintoja nuuskaan ja sen haittoihin liittyen sekä puhutaan siitä, kuinka lapsen kanssa tulisi keskustella nuuskasta.

Jakso 6: Huumeet (9min)

Jakso käsittelee sitä, miten vanhempi voi vastata alakouluikäisen lapsen kysymyksiin ja pohdintoihin, jotka liittyvät huumeisiin.

Voit kuunnella podcast-sarjan kaikki jaksot kokonaisuudessaan tästä.

Koulutus Elämään Säätiön podcast on tehty yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton kanssa.
Alko on rahoittanut podcastin sekä Harold-pelin tuotannon osana vastuullisuustyötään.