Tässä artikkelisarjassa tutustutaan tunteisiin. Ensimmäisessä artikkelissa käsitellään kirjallisuuden pohjalta, mitä tunteet ovat, tunteen herääminen ja sen elinkaari. Toisessa artikkelissa paneudutaan tunne-keho-yhteyteen eli siihen, miten keho ja tunteet toimivat yhdessä. Kolmannessa artikkelissa paneudutaan tunnetaitoihin, miten tunnetaidot kehittyvät ja kuinka tukea lapsen tunnetaitojen kehitystä. Artikkelit 4–7 kertovat kukin yhdestä perustunteesta. Pureudutaan pelkoon ja vihaan sekä tutustumme suruun, häpeään ja mielihyvään. Artikkeleita julkaistaan aina perjantaisin.  

Lasten ja nuorten mielenterveys on puhuttanut paljon viime aikoina kasvatusalan asiantuntijoita. Laajoissa väestötutkimuksissa on selvinnyt, että noin puolet aikuisiän mielenterveyshäiriöistä ovat alkaneet jo ennen 14 vuoden ikää (THL). Koulutus Elämään -opetusohjelma pyrkii osaltaan edistämään ja tukemaan lasten terveyttä myös mielenterveyden näkökulmasta muun muassa vahvistamalla elämänhallintataitoja sekä itsetuntoa. Myös päihteet ja mielenterveysongelmat kulkevat usein käsi kädessä, joten ehkäisevä päihdetyökin osaltaan ajaa samoja tavoitteita. Monipuolisella ja laaja-alaisella terveyskasvatuksella voidaan vaikuttaa lasten terveysasenteisiin sekä kannustaa vaalimaan terveellisiä elämäntapoja ja pitämään omasta hyvinvoinnistaan huolta.  

Koulutus Elämään Säätiö pyrkii pysymään sekä terveys- että kasvatustieteen uusimman tutkimuksen kärryillä kouluttamalla opettajiaan. Artikkelit ovatkin muokattu Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen kurssitehtävän pohjalta. Artikkelisarja on suunnattu vanhemmille. Vanhemmat ovat avainasemassa opettaessaan lapsille tunnetaitoja. Lue siis vinkit tunneaiheiden käsittelyyn ja ole kuulolla aina perjantaisin uutta artikkelia varten! 

Täältä pääset lukemaan ensimmäisen artikkelin