Ajankohtaista

Kooste toiminnastamme keväällä 2020

Koulutus Elämään Säätiö tarjoaa tänä keväänä erilaisia uusia toimintamuotoja, pohjautuen tietenkin säätiömme tavalliseen toimintaan. Terveellisten elintapojen tukeminen, tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen on poikkeusoloissa erityisen tärkeää. Pyrimme tarjoamaan tukea opettajien työhön, oppilaiden oppimiseen sekä perheille vanhemmuuteen tässä haasteellisessa tilanteessa. Toivomme kaikille voimia tähän poikkeukselliseen kevääseen! 

Lauantaina julistettiin perherauha. Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Olemme osaltamme ilmoittautuneet mukaan perherauhanturvaajien joukkoon.  
 

Kouluille 

Koulujen opetusvierailuja tarjotaan tällä hetkellä yhteistyökouluillemme etäopetuksen muodossa 4.-6.-luokille. Halukkaat opettajat sopivat kanssamme sopivan ajankohdan oppitunneille. Tarjoamme myös opettajille etätehtäviä toteutettavaksi luokkiensa kanssa.  

Syksyn opetusaikataulujen suunnittelun aloitamme huhtikuussa ja olemme kevään aikana vielä yhteydessä kouluihin sopiaksemme vierailuajat syyslukukaudelle. 

Toimimme tässäkin tilanteessa opettajien tukena. Ole rohkeasti yhteydessä! 

Oppilaille hyvinvointiaiheisia etätehtäviä löydät nettisivujemme materiaaleista. Suunnittelemme koko ajan lisää tehtäviä lapsille. Nettisivuillemme on tulossa kevään myötä myös uusia pelillistettyjä oppimistehtäviä opetusohjelmamme aiheista. 

 
Vanhemmille 

Olemme aktiivisia nyt myös Väestöliiton tuottamassa Hyvä Kysymys-palvelussa. Tarjoamme sivustolla osaltamme tietoa ja tukea perheille ja vanhemmille. Palvelussa käynnistyy myös viikolla 15 vanhemmille suunnattu Koulutus Elämään Säätiön oma LäsnäChat, jossa vanhemmat saavat positiivista tukea ja vinkkejä arkeen. Chat toimii päivystysmuotoisena ja tarjoaa tukea lapsiperheille, jotka tässä vallitsevassa poikkeustilanteessa yhdistävät arjessa kotikoulun, kotihoidon ja mahdollisesti myös vanhemman etätyöskentelyn. Sosiaaliset kanssakäymiset ovat vähäisiä ja harrastukset ovat tauolla. Näille perheille haluamme osoittaa läsnäolomme, antaa kannustusta ja tukea arjesta selviytymiseen ja välittää positiivista asennetta yhteiskuntaa ravisuttavasta koronatilanteesta huolimatta. LäsnäChat on matalan kynnyksen palvelu, johon kuka vain vanhempi voi laittaa viestiä, kysellä vinkkejä perheen yhteiselle ajalle, hakea positiivista kannustusta jaksamiseen tai muuten vain jutustella. 

Artikkelit perheille

Tutustu myös artikkeleihimme, joita julkaisemme kevään aikana. Aiheina on esimerkiksi perhearjen ja etätyön sovittamista sekä muita ajankohtaisia teemoja. Pienten lasten koronakysymyksiin vastaamiseen vinkit täältä ja lempeän perhearjen ylläpitämiseen etätöiden keskellä täältä. Yhteydenpitoon ja läheisten ilahduttamiseen täältä.

Harold peli 

Harold –peliä voi pelata ilmaiseksi nettisivuiltamme. Sitä voi pelata mobiililaitteella, tabletilla tai tietokoneella. Maskottikirahvimme kaipaa apua unissaan, kun terveysaiheet lähtevät lentoon ja Harold ei ole varma, mitkä ovat hyviä valintoja. Harold -pelin tavoitteena on edistää terveellisten valintojen tekemistä ja jakaa tietoa energiajuomien, tupakkatuotteiden ja alkoholin haitallisista vaikutuksista sekä ruoan, unen ja vapaa-ajanvieton hyvistä puolista. Suosittelemme, että peliä pelataan yhdessä jonkun aikuisen, joko opettajan tai vanhemman kanssa. Harold -peli toimii hyvin keskustelunaloittajana. Peli on suunnattu pääasiassa 4.-6.-luokkalaisille, mutta toimii mainiosti myös hieman nuoremmille tai vanhemmillekin. Pelaa terveys- ja päihdeaiheista Harold -peliä  täältä!

Sosiaalinen media 

Sosiaalisen median väylämme Facebook, Twitter ja Instagram ovat aktiivisessa käytössä. Jaamme niihin tiedot uusista artikkeleistamme ja jatkossa myös mm. LäsnäChatista.  Instagramin ”stooreissa” jaamme päivittäin eri toimijoiden tukipalveluita, ideoita ja tekoja. Stoorit jäävät talteen selattaviksi myös profiilimme ”kohokohtiin”, eli löytyvät profiilimme kuvauksen alta. 

Lempeää asennetta perhearkeen

Moni vanhempi tekee nyt etätöitä ja samalla hoitaa lapset kotona. Lapsilla on jo luonteidensakin vuoksi erilaisia valmiuksia itsenäiseen leikkiin. Toisessa perheessä lapset leikkivät mielellään itsenäisesti, toisaalla joku roikkuu koko ajan hihassa. Uusi arki vaatii uusia rutiineja ja opettelua puolin ja toisin. Kaikki perheet ovat erilaisia. Millaiset tavat auttavat teidän perheessänne? Tässä muutamia vinkkejä ja lempeitä keinoja perhearjen haasteisiin.

Rauhoita itsesi! Lapset tulevat myöhemmin muistamaan korona-poikkeustilasta kodin tunnelman ja ilmapiirin, eivät välttämättä sitä, mitä vanhempien työelämässä tapahtui tai faktoja koronasta. Mikäli olet itse ahdistunut, vihainen, kärttyinen tai stressaantunut, tunnetilat tarttuvat lapsen käytökseen. Tästä saattaa syntyä perheessä ristiriitoja tai valtavia kiukunpurkauksia. Pyri siis tietoisesti rauhoittamaan itsesi. Hyviä rauhoittumiskeinoja ovat esimerkiksi hengittäminen, mindfulness, jooga, kirjan lukeminen, nukkuminen tai metsässä kävely. Nyt vallitsevissa poikkeusoloissa on tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta ja purkaa stressiä itselle sopivilla ja terveellisillä keinoilla. Kuormittavassa tilanteessa omilla toimilla ei kannata lisätä stressiä kehoon esimerkiksi juomalla paljon alkoholia.

Ajattele myönteisesti! Usein se, mihin keskitymme, lisääntyy. Stressaavissa poikkeusoloissa aivot alkavat automaattisesti ajatella yhä enemmän negatiivisesti. Pyri siis tietoisesti ajattelemaan positiivisia asioita ja toista mielessäsi asioita, joista olet nyt kiitollinen. Tsemppaa itseäsi ja lapsiasi: ”Tämähän sujuu hyvin. Selviämme tästä yhdessä.” Kertokaa vitsejä yhdessä ja naurakaa. Vaikeina päivinä tai lapsen raivotilanteissa voi pyrkiä ratkomaan huumorilla tilannetta. Jokaisessa perheessä toimii omanlaisensa huumori ja hassuttelu tai vitsailu saattaa murtaa jään kiukun keskellä.

Suunnitelkaa yhdessä päivän kulku. Jaa päivä lapselle selkeisiin tehtäviin tai osiin. Kun lapsi on mukana suunnitelmassa päivää, hän sitoutuu siihen paremmin. Kysy lapselta: ”Mitä rauhallista leikkisit itseksesi palaverini aikana?” Lapsilla voi olla loistavia ideoita itsellään ja välillä vanhempi voi puolestaan ehdottaa jotain uutta legohaastetta tai vesivärimaalausta. Jokaisen tehtävän tai osion jälkeen, anna lapselle palkkio, esimerkiksi tarra tai paperitähti. Pyri järjestämään päiväsi niin, että töiden jälkeen on aikaa yhdessäoloon lapsen kanssa. Tähän kannattaa kysyä lapsen ideoita, sillä silloin hän on motivoituneempi sitoutumaan koko päivän suunnitelmaan, kun myöhemmin on odotettavissa yhteinen mieluinen leikki- tai pelihetki. Anna perheen jokaiselle lapselle myös omanlaista yhdessäoloa myös yksilöinä.

Ohjaa lasta lempeästi takaisin suunnitelman pariin, jos lapsi keskeyttää oman työskentelysi. Kuule kuitenkin, ettei lapsella ole jokin hätänä. Sopikaa selkeästi myös se, missä tilanteissa vanhemman työnteon saa keskeyttää. Käytä kun – sitten – lauseita. Esimerkiksi. ”Muistatko meidän suunnitelmamme? Kun tämä palaveri on ohi, lähdemme sitten ulos.” tai ”Kun olen tehnyt tämän homman, sitten tulen katsomaan piirustusta”. Lapset muistavat hyvin loruja tai hokemia ja niitä kannattaa käyttää hyväkseen päivän rutiineissa esim. ”Ensin ruoka, sitten pelataan”.

Huomaa hyvä! Kehu lasta, kun hän puuhailee sovitusti itsekseen. Näin lapsi oppii mitä häneltä odotetaan aikuisten työteon aikana. Kehut ja kannustaminen vahvistavat käytöstä enemmän kuin käskeminen. Kehu lasta jo ideoinnista ja yrittämisestä, eikä vain onnistuneista suorituksista. ”Kiitos, kun annoit minulle työskentelyrauhan” ”Hyvä, että yritit parhaasi” ”Tänäänkin onnistut varmasti yhtä hienosti kuin eilen” “Sinulla on aina hurjan hyviä ideoita omiin leikkeihin, mitähän hauskaa tänään keksisit?”.

Naurakaa ja peuhatkaa yhdessä. Luo päivään hetkiä, jolloin olet läsnä vain lasta varten. Näiden hetkien ei tarvitse olla pitkiä, mutta niitä on hyvä olla joka päivä. Tällöin leikkiessä ei ajatella töitä tai kotitöitä. Annetaan lapsen viedä ihmeelliseen mielikuvitusmaailmaan. Ulkoilkaa mahdollisuuksien mukaan. Ota mallia lapsen kyvystä olla läsnä tässä ja nyt. Kerro lapselle, että nautit yhteisistä hetkistä. “Sinun kanssasi on mukavaa leikkiä ja olla” “Eikö olekin superhauskaa tehdä palapeliä yhdessä?” “Onneksi meillä on toisemme ja kaikkea yhteistä kivaa puuhaa!” “Olet minulle rakas!”.

Mitä vastata pienten lasten kysymyksiin koronasta?

Vallitseva korona tilanne ja sen mahdolliset seuraukset mietityttävät kaikin puolin meitä aikuisia, mutta myös lapselle asia herättää paljon pohdiskelua. Moni vanhempi miettii, mitä pienelle lapselle tulisi kertoa tai vastata. Kokosimme pienten lasten mieltä askarruttavia kysymyksiä sekä vastasimme niihin. Pienen lapsen kanssa on tärkeää muistaa lempeät ja toivoa luovat sanat, olla läsnä ja kuulla lasta. Luo kotiin rauhallinen ja turvallinen tunnelma pitämällä rutiinit ja säännöt mahdollisimman samanlaisina kuin ennenkin.

Lempeitä ja toivoa luovia sanoja pienille lapsille

Pienelle lapselle kannattaa kertoa niistä asioista, jotka häntä askarruttavat. Kaikkia ei kiinnosta samat asiat.

”Maailmalla kiertää korona pöpö. Se aiheuttaa nuhaa ja yskää. 

Nyt yritämme yhdessä estää pöpön leviämistä. Siksi emme voi nyt tavata kavereita pihalla.

Siksi äiti/isä on kotona töissä ja sinun pitää leikkiä rauhallisia leikkejä. Sinä et mene nyt päiväkotiin pitkään aikaan. Päiväkodissa on nyt vähän lapsia, koska toiset vanhemmat voivat hoitaa lapsiaan kotona. Äidin/ isän pitää mennä töihin ja sinun päiväkotiin. 

Vanhat ihmiset voivat tulla todella kipeiksi pöpöstä. Siksi emme näe isovanhempia. Nyt meidän pitää puhua paljon videopuheluita. 

Muistatko sen käsienpesu-videon? Käsiä pitää pestä hyvin, jotta kaikki pöpöt pysyvät poissa.

Mitä sinä ajattelet korona-pöpöstä? ”

Lievitä lapsen tunteita pelkoa ja pettymystä. Kaikki tunteet ovat tärkeitä ja me selviämme niistä yhdessä. Pysy itse rauhallisena keskustellessa. Lapsen tunnemyrskyn edessä voit ajatella, että nyt lapseni tarvitsee apuani tunteiden tyynnyttämisessä. Luo kotiin rauhallinen ja turvallinen tunnelma pitämällä rutiinit ja säännöt mahdollisimman samanlaisina kuin ennenkin.

Lapsi vaistoaa vanhemman tunnetiloja. Vanhemman ahdistus voi lisätä pienen lapsen kiukunpurkauksia, painajaisia tai univaikeuksia. Tämän vuoksi lapselle tulisi selittää vanhemman omia tunnetilojaan ja sitä miksi äiti/ isä on nyt huolissaan työtilanteesta, stressaantunut tai peloissaan pöpön leviämisestä. Pura omaa ja lapsen ahdistusta/ stressiä huumorilla, heittäydy mukaan lapsen leikkiin, laulakaa, kuunnelkaa musiikkia, lukekaa kirjoja sylikkäin, ulkoilkaa ja tehkää yhdessä vaikka rauhoittumisharjoituksia:  

Hengitysharjoitus pehmolelulla: Maatkaa yhdessä lattialla. Asettakaa pehmolelu mahan päälle. Tutkikaa, miten pehmolelu liikkuu nopeasti/ pitkään/ rauhallisesti hengittäen.

Hierominen/ sively ja samalla tarinan kertominen: (Lapsen lempilelun nimi tai Nalle) etsii omaa kotiaan. Nalle on surullinen. Hän on eksyksissä. Nalle etsii kotiaan varpaista, sormen päistä, masusta, kyljestä, selästä, päälaelta. Kainalossa Nalle näkee jotain maailman parasta ja rakkainta. Mitä arvelet että Nalle näkee? Nalle näkee sinut rakkaani ja löytää kotiin. Minkälainen tunne Nallelle nyt tuli?

Turvaa ja rakkautta kannattaa vaalia sanomalla usein: ”Minä rakastan sinua juuri tuollaisena kuin sinä olet”.

Opetusvierailumme Haminassa

Koulutus Elämään Säätiö vieraili Haminassa talven 2019-2020 aikana. Kaikki Haminan alakoululaiset kymmeneltä koululta osallistuivat Koulutus Elämään- tunneille vierailuviikkojen aikana. 

Vierailun mahdollisti kokonaisuudessaan Haminan kaupunki, joten mukana oli niin isommat keskusta-alueen koulut kuin myös pienet kyläkoulut. Kaiken kaikkiaan Haminan reilu tuhat 1.-6.- luokkalaista olivat innokkaina ja uteliaina mukana kirahvitunneilla. Koulutus Elämään Säätiö on osaltaan mukana aktiivisesti myös alueen muissa ehkäisevän päihdetyön toimissa. Muun muassa olemme mukana Haminan Nuoret ja päihteet ohjausryhmässä sekä Yhteiset Ympyrät- työryhmässä. Osallistumme moniammatillisten tiimien mukana kehittämis- ja suunnittelutyöhön, jolla pyritään edistämään alueellista lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointia.  

Paikallislehti Reimarin toimittaja vieraili tunnillamme Uuden Summan koululla tammikuussa ja tässä linkki artikkeliin (sivu 8). 

Educa, uusi ilme ja Harold -peli

Mikä olisikaan parempi hetki uudistautua kuin tammikuu! Vanhaa ja uutta toiminnastamme olemme esittelemässä pohjoismaiden suurimmilla kasvatus- ja opetusalan messuilla, Educassa tänään ja huomenna, 24.-25.1.2020.  

Tänään olemme julkaisseet uuden logomme, Harold -pelin sekä tuoreet verkkosivumme!  

Harold -pelistä voit lukea lisää täältä. Maskottikirahvimme kaipaa hieman apua unissaan, kun terveysaiheet lähtevät lentoon ja Harold ei ole varma, mitkä ovat hyviä valintoja. Opetuspelin avulla kannustamme myös vanhempia pelaamaan yhdessä lastensa kanssa ja keskustelemaan avoimesti hyvinvointiin liittyvistä asioista. Peli on suunnattu pääasiassa 4.-6.-luokkalaisille, mutta toimii mainiosti myös hieman nuoremmille tai jo toisen asteen opiskelijoillekin. Ei ikärajoituksia! Tästä pääset testaamaan Harold -peliä.  

Peliä on ollut mukana toteuttamassa Suomen Vanhempainliitto ry ja A-Klinikkasäätiö. Pelin on rahoittanut Alko. Alkon tiedotteen pelistä voit lukea täältä.

Peking-Paris-ralli

Tervetuloa matkallemme Pekingistä Pariisiin 2.6.-7.7.2019!

Seuraamme tällä sivulla suomalaisin silmin maailman haastavimman ja pisimmän vanhojen autojen ajotapahtuman edistymistä ajopäiväkirjan muodossa.

Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa nimellä @pekingtoparisfi.
Katso myös rallijärjestäjän muutaman minuutin videoita YouTubessa >.

***

Lue lisää

04.09.2019 Näe Hyvä Mussa -leiriyhteistyö

Uudenlaista yhteistyötä! 

Jotkut ehkä tietävät, että leiritoiminta ei ole meille aivan tuntematon osa-alue. Olemme vierailleet Kuortaneen Urheiluopistolla Nuorisokasvatussäätiön Tervis -leireillä jo vuosia. Nyt leiripuoli saa ihan uutta kehitystä, kun pääsemme tänä syksynä mukaan Parasta Lapsille ry:n Näe Hyvä Mussa -viikonloppuleireille.  

Leirejä järjestetään Tampereen, Hämeenlinnan, Oulun ja Riihimäen lapsille. Olemme mukana Tampereen tämän syksyn lapsiryhmän leirien suunnittelussa ja toteutuksessa. Leirit järjestetään lomakeskus Pukkilassa Virroilla. Parasta Lapsille ry:n leiritoimintaa toteutetaan positiivisen pedagogiikan keinoin, kuten Koulutus Elämään -oppituntimmekin. 

Leireille tuomme valmiita sisältöjä opetusohjelmastamme sekä kehitämme uutta yhdessä Parasta Lapsille ry:n työntekijöiden kanssa. Luomme syksyn aikana monipuolisen materiaalipankin leiriohjaajien käyttöön, jonka aiheina on esimerkiksi tutustuminen, terveys ja hyvinvointi, keho, murrosikä, turvataidot, tunnetaidot, päihteet ja päätöksenteko. Sisällöt valikoidaan Näe Hyvä Mussa -toiminnan tavoitteita mukaillen, lapsen itsetuntoa vahvistaen, ryhmäytymistä ja uusien ystävyyssuhteiden syntymistä edistäen ja lapsen omaehtoista toimintaa kunnioittaen. Jokaisen ryhmän ollessa erilainen, jatkossa leirien ohjaajat voivat valikoida sopivimmat ja ajankohtaisimmat tehtävät toteutettavaksi leireillä. 

Seuraa leirikuulumisia @koulutuselamaan – tilin kautta Instagramissa tai @parastalapsille –  tililtä!