Content of the lessons
KE_web_oppimisymparisto

Content of the lessons

Ages 3-4: I take care of myself (approx. 30min)

Content of the lesson:

  • Haroldin huone
  • Break exercise
  • Feeling and exploring the body
  • Reflecting on hygiene and health with Harold the Giraffe
  • Lepohetki tähtitaivaan alla, satu Haroldista
  • Harold's song 

Goals:

  • Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan: iho, lihakset, luut, sydän.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi tietää, miten hygieniasta tulee huolehtia (esim. peseytyminen, hampaiden pesu, hiusten harjaaminen)

Age 5: All about me (approx. 30min)

Content of the lesson:

  • Haroldin huone
  • Break exercise
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Kaveritaidot ja satu Haroldista
  • Harold's song

Goals: 

  • Lapsi oppii nimeämään sisäelimiään: sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi ymmärtää, miksi kaverit ovat tärkeitä ja miten kavereita kohdellaan.

Preschool: My amazing body (approx. 45min)

Content of the lesson:

  • Haroldin huone
  • Break exercise
  • Varied and healthy diet
  • Keholiivin avulla kehonosien tutkiminen
  • Mielikuvitus eväsretki
  • Harold's song

Goals: 

  • Lapsi tietää, että ruoka-aineet voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ja terveellinen ruoka koostuu monipuolisesti eri ruoka-aineista.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  •  Lapsi oppii nimeämään kehonosiaan sekä keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto ja aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 

1.lk: Tunteet (n.45min)

Content of the lesson:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen sekä tunteiden säätely
  • Break exercise 
  • Tunneharjoituksia
  • Haroldin auttaminen 
  • Hengitysharjoitus
  • Harold's song 

Goals: 

  • Lapsi tunnistaa ja nimeää tunteita (ilo, suru, viha).
  • Auttaa lasta käsittelemään sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.
  • Lapsi huomaa, että ihmiset kokevat tunteita eri tavoin.
  • Lapsi ymmärtää, miltä tunteet tuntuvat kehon eri osissa ja miten kehosta pidetään huolta.
  • Hän ymmärtää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.

2.lk: Tutustumme aivoihin (n.45min)

Content of the lesson:

  • Haroldin huone lisätyn todellisuuden keinoin
  • Exploring the body using Digi-Alma 
  • Break exercise 
  • Aivojen toiminta ja niiden hyvinvointi 
  • Harold's song 

Goals: 

  • Lapsi saa tietoa aivojen tehtävistä  ja ymmärtää miten pitää aivoistaan huolta.
  • Hän oppii, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi osaa nimetä kehonosiaan ja keskeisiä sisäelimiä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot) sekä tietää elinten tehtävät ikätasolleen sopivalla tavalla. 
  • Lapsi oppii lääkkeiden merkitystä ja niiden tarkoituksen sairastumisen yhteydessä.
  • Lapsi ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja jokainen on arvokas omana itsenään (oppiminen, osaaminen, persoonallisuus ja tunteet).

3.lk: Minä ja me (n.45min)

Content of the lesson:

  • Mitä keho tarvitsee -video
  • Yhteiset ominaisuudet- tehtävä
  • Tutkitaan ihmisen kehoa Curiscope t-paidan avulla 
  • Keskustelua keholle haitallisista asioista, kuten tupakasta ja alkoholista 

Goals: 

  • Lapsi ymmärtää, että jokainen on erilainen, ainutlaatuinen ja arvokas omana itsenään ja että kaikilla ihmisillä on paljon yhteistä.
  • Hän tietää, että keho tarvitsee ruokaa, juomaa, happea, liikuntaa ja unta.
  • Lapsi oppii kehonosien ja keskeisten sisäelinten tehtäviä (sydän, keuhkot, vatsalaukku, suolisto, aivot)
  • Lapsi oppii, että tietyt päihdeaineet (tupakka ja alkoholi) ovat terveydelle haitallisia ja muuttavat kehon toimintaa.

4th grade: Friends (approx. 90min)

Content of the lesson:

  • Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Käsitellään ystävyyttä ja erilaisia sosiaalisia tilanteita (kuten ryhmäpainetta ja sosiaalisia taitoja) 
  • Hyvinvoinnin ympyrä (Ihmisen tarpeet) 
  • Päihdekeskustelu tilannekuvien avulla (tupakka, nuuska, sähkötupakka ja alkoholi)
  • Digitaalinen Harold-peli hyvinvointiaiheista 

Goals: 

  • Lapsi ymmärtää, että ystävillä voi olla vaikutusta omiin valintoihin (ryhmäpaine)
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ikään sopivalla tavalla ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lisäksi hän oppii tunnistamaan päihteisiin liittyviä riskitilanteita.

5.lk: Sosiaalinen media (n.90min)

Content of the lesson:

  • Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Pohditaan sosiaalista mediaa näkökulmana turvallisuus ja vastuullisuus
  • Discussion about substances and related legislation
  • Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä päätöksiä 

Goals: 

  • Lapsi ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin sekä miten voi toimia turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
  • Lapsi oppii nimeämään kehon tärkeät elintoiminnot ja ymmärtää epäterveellisten ja haitallisten asioiden vaikutukset kehoon.
  • Hän oppii nimeämään päihteiden haitallisia aineita.
  • Hän ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Lapsi tietää päihteisiin liittyvää lainsäädäntöä Suomessa.

6th grade: Choices (approx. 90min)

Ohjelman sisältö:

  • Seppo-pelissä käsitellään terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Opetuskeskustelu valintojentekoprosessista 
  • Päihdekeskustelu “kokeilusta riippuvuuteen”
  • Percentage activity about substances
  • Compasito- rahankäyttötehtävä
  • Digitaalisessa Harold- pelissä autetaan Haroldia tekemään hyvinvointiin liittyviä valintoja.

Goals: 

  • Lapsi oppii ymmärtämään valintojen tekemistä ja merkitystä terveyden ja tulevaisuuden kannalta. 
  • Lapsi saa tietoa päihteistä ja ymmärtää, että päihdyttävät aineet muuttavat kehon toimintaa.
  • Hän osaa nimetä päihteiden haitallisia aineita.
  • Lapsi tiedostaa asioita, joista ihminen saa hyvää oloa kehoaan vahingoittamatta.
  • Hän huomaa, että suurin osa nuorista ei käytä päihteitä.
  • Lapsi myös ymmärtää perheen taloudellisia valintoja.