Hei opettaja,

Tervetuloa Koulutus Elämään Säätiön etämateriaaleihin. Kolmannen luokan materiaali sisältää kaksi lyhyttä interaktiivista videota katsottavaksi oppilaiden kanssa, lisätehtäviä sekä palautelinkin toteutuksen jälkeen täytettäväksi. Voit toteuttaa sisällöt koko luokalle samanaikaisesti tai pienryhmissä oman aikataulusi mukaan. Videoita voi tarvittaessa pysäyttää, jos kesken videon herää keskustelua tai oppilaiden kysymyksiä.

Kokonaisuuden kulku:

  • Video 1/2 “Keho ja ainutlaatuisuus”
  • Ainutlaatuisuus -tehtävä
  • Samanlaisia ja erilaisia -tehtävä
  • Haroldin kotitehtävä
  • Video 2/2 “Hyvinvointi”
  • Mahtavaa olla minä – Vahvuuteni -tehtävä

Video 1/2 “Keho ja ainutlaatuisuus” 12 min 40 s

Ainutlaatuisuus -tehtävä 20-30 min

Piirtäkää kuva kotona olevasta ainutlaatuisesta esineestä, omasta muistosta tai kokemuksesta, tai tuokaa kotoa jokin ainutlaatuinen esine. Jokainen voi vuorollaan kertoa ainutlaatuisesta piirustuksestaan tai esineestään. Mikä se on ja mikä tekee siitä ainutlaatuisen?

Samanlaisia ja erilaisia -tehtävä 10-20 min

Olemme joissain asioissa samanlaisia, mutta kuitenkin erilaisia. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen yhdistelmä erilaisia ominaisuuksia. Lukekaa oheisen listan väittämät ryhmissä tai yhteisesti koko luokalle. Laskekaa, kuinka moneen oppilaaseen väittämä sopii.

Tehtävän voi toteuttaa myös pareittain kysymällä kavereilta luokassa tai välitunnilla. Muista kysyä kohteliaasti, sopiiko väittämä luokkakaveriin vai ei.

Haroldin kotitehtävä 5-10 min

Pyydä oppilaita kirjoittamaan lause vihkoon ja jatkamaan lausetta:
“Minä olen ainutlaatuinen, koska..”

Video 2/2 “Hyvinvointi” 23 min

Mahtavaa olla minä – Vahvuuteni -tehtävä 30min

Tulosta jokaiselle oppilaalle oma tehtäväpohja alla olevasta linkistä. Pyydä jokaista oppilasta valitsemaan kaksi värikynää tehtävän tekemiseen. Kerro oppilaille, että nyt tutustumme omiin luonteenpiirteisiimme ja vahvuuksiimme. Pyydä oppilaita tekemään tehtävä rauhassa pohtien. Anna oppilaille mahdollisuus kysyä, mitä vaikeat sanat tarkoittavat. Varaa jokaiselle värillinen kartonki käden piirtämistä varten. Jokainen voi leikata käden ääriviivat ja voitte yhdessä koota käsistä syksyisen vahvuuspuun. Tehtävä on mukaeltu kirjasta: Kukoistava kasvatus: Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja. Arvola ja Pentikäinen. 2019.

Lisätehtävät

Voitte jatkaa aiheen käsittelyä myös nettisivujemme lisätehtävien avulla.

Palautelomake 2 min

Vastaathan alla olevaan palautelomakkeeseen laadun varmistamiseksi ja syötätte myös osallistuneiden oppilaiden lukumäärän.

Palautelinkki