Harolds spel och instruktioner

I det här spelet funderar vi på maskotgiraffen Harolds drömmar. I början av spelrundan drömmer Harold att han springer. Spelarens uppgift är att hjälpa Harold att fånga hälsosamma alternativ och undvika att träffa skadliga. Harold flyttas på banan genom att hoppa och ducka med hjälp av knapparna nere i hörnen. Efter loppet hjälper vi Harold att känna igen påståenden som stämmer. Då vi klickar på påståenden som stämmer blir de gröna, men påståenden som inte stämmer blir röda. Vissa påståenden är inte entydigt rätt eller fel, och dessa blir gula. Då vi stöter på gula påståenden funderar vi varför påståendet inte klart är någondera. Spelet har tre rundor. Varje runda har ett lopp med två motsatta hälsoteman samt ett avsnitt där vi funderar på teman relaterade till hälsan.

Teman i spelet:

• Energidrycker
  • Tobaksprodukter
  • Alkohol
  • Sömn
  • Kost
  • Fritid

Rekommenderade åldrar för spelet:

• Turkos stig för årskurs 4
  • Orange stig för årskurs 5
  • Violett stig för årskurs 6

Spelet är riktat till barn i årskurs 4-6, men ger även äldre något att tänka på. Spelet kan spelas med klassen i skolan, ensam, med en vän eller mor- eller farförälder, vårdnadshavare, eller med ett äldre syskon. Spelet passar även programkvällar på fritidsgårdar. I slutet ger spelet mera information om de olika teman och uppmuntrar att barnet att fråga en trygg vuxen om sådant som hen funderar över.