Toiminnan tavoitteet ja arvot

Opetusohjelmamme on suunnattu 3-13 -vuotiaille lapsille. Kullekin ikäryhmälle on rakennettu oma, ikään perustuva pedagoginen lähestymistapa. Vuosittain etenevät oppitunnit muodostavat yhdessä yhdeksän vuotta kestävän opintokokonaisuuden. Opetus toteutetaan päiväkotien ja alakoulujen omissa tiloissa, erityiskoulutuksen saaneiden kasvatusalan ammattilaisten johdolla. Oppimisympäristönä toimii tavallisesta luokkatilasta poikkeava, koulun tiloihin pystytetty Koulutus Elämään -Studio.

Koulutus Elämään -oppitunneilla lapsi saa tietoa omasta kehosta ja sen toiminnasta kiinnostavalla ja helposti ymmärrettävällä tavalla sekä oppii saamansa tiedon pohjalta tekemään hyviä, terveyteen liittyviä valintoja. Päihteisiin liittyvän opetuksen tavoitteena on siirtää nuorten päihdekokeilujen aloitusikää eteenpäin. Päihteistä on hyvä puhua jo ennen yläkouluikää, sillä päihdekokeilut ovat aikaistuneet.

Yhteistyö vanhempien, päiväkotien ja koulujen kanssa on myös olennainen osa toimintaamme. Yhteistyö vanhempien kanssa on erityisen tärkeää, sillä ikäryhmässä valinnat tehdään tällöin vielä lähes kokonaan kodin ja vanhempien kautta. Laajempana yhteiskunnallisena tavoitteenamme on vaikuttaa positiivisesti suomalaisten hyvinvointiin. Muun muassa  päihteistä ja ylipainosta aiheutuneet ongelmat ovat yksi suurimpia uhkia kansanterveydellemme.